Marketing via Google en Bing

GOOGLE ADS MARKETING

Google inzetten als marketingkanaal voor een cost-per-click

Met Google Ads kan webverkeer ingekocht worden vanuit bepaalde zoekopdrachten in de zoekmachine. Via allerlei instellingen kun je ervoor zorgen dat jouw specifieke advertenties op de juiste moment worden getoond aan het juiste publiek. Er zijn verschillende zaken die moeten samenwerken in Google Ads om dit marketingkanaal goed te doen renderen.

Advertenties

Advertenties en advertentiegroepen bepalen wie welke advertentie te zien krijgt bij welke zoekopdracht. Dan hebben we het zelfs nog niet gehad over campagnes en biedstrategieën.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn als de bloedbanen van je Google Ads campagne(s). De juiste zoekwoorden moeten de juiste advertenties triggeren, of anders mis je veel relevant webverkeer, daalt je click-through-ratio (CTR) en betaal je een hogere kost per klik.

PPC-Marketing-Image
EEN GOOGLE-CAMPAGNE KAN VELE RICHTINGEN UIT GAAN

Wat je allemaal kunt doen met Google PPC-marketing

Er zijn verschillende toepassingen mogelijk voor je Google Ads campagnes. Je moet goed weten wat je doet of je verliest veel geld aan het experimenteren in Google Ads. Er zijn acquisitiecampagnes mogelijk waarbij je geautomatiseerd biedt maar je kunt ook manueel bieden op zoekwoorden. Er zijn retargetingmogelijkheden, onder meer met video en display. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Google Ads
Google bidding automation
ADVERTEREN IN GOOGLE

Hoe adverteren in Google met een hoge ROI

Velen hebben hun tanden al stuk gebeten op de Google advertentiemachine, met hoge kosten en weinig opbrengsten. Dat komt doordat het niet zomaar een marketingtool is die je aanzet en al het werk voor jou doet. Je moet zelf aan Google vertellen hoe Googje je zoekwoorden moet interpreteren, hoe je advertenties getoond moeten worden en bij welke zoekwoorden jouw advertentie absoluut niét vertoond mag worden. Al die parameters kun je afzonderlijk gaan instellen in Google Ads. En er is nog veel meer.

Conversietracking

Hoe kun je meten of een campagne via Google Ads überhaupt wel rendabel is? Juist, via conversietracking. We vertellen aan Google Ads dat bepaalde handelingen of gebeurtenissen op onze website van groot belang zijn voor ons. Dat noemen we conversies. Door deze conversies aan Google door te geven, zal de artificiële intelligentie van de zoekmachine bij een geautomatiseerde biedstrategie volop aan de slag kunnen door zich extra naar dat soort conversies te gaan richten.

Gebruik retargeting om bezoekers te doen converteren

Via retargeting kunnen we bezoekers die niet converteerden opnieuw benaderen via het Google netwerk in de hoop dat ze alsnog klant of prospect worden. Google biedt via Google Ads verschillende manieren om klanten te herbenaderen of retargeten met specifieke promoties.

De juist zoekwoorden vinden

Als je je als bedrijf richt naar een specifiek doelpubliek, moet je je advertenties richten op specifieke zoekopdrachten die door je doelgroep gebruikt worden. Standaard stelt Google alle zoekwoorden ‘breed’ in waardoor je Google eigenlijk een vrijgeleide geeft om zelf zoekopdrachten te koppelen aan jouw advertenties (ook zoekopdrachten die precies niets te maken lijken te hebben met je product of dienst). Je moet dus gaan werken met “phrase match” of “exact match” om nauwkeuriger te kunnen werken.

Copywriting voor Google Ads: niet te onderschatten!

Een kwalitatieve advertentie bestaat uit de juiste advertentietekst, een aangepaste landingspagina en bijpassende website-extensies. Als je verschillende campagnes hebt lopen, kan dit heel verwarrend en onoverzichtelijk worden. Hier gaan we Google Ads Editor inschakelen om op een efficiënte wijze honderden zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen in bulk te kunnen bewerken.